| |
INFORMAŢII
UTILE
Punct de picurare
Este
temperatura la care, în condițiile prescrise de metoda de
analiză, cade în eprubetă prima picătură a unsorii consistente,
prin orificiul tubului de măsurare. Limita superioară a domeniului de
temperatură la care unsoarea consistentă este utilizabilă poate fi
definită în funcție de punctul de picurare.
Punct de curgere
Este
aceea temperatură la care uleiul lubrifiant încă mai curge,
dacă este răcit în condițiile prescrise pentru analiză.
Punctul de curgere
al unui produs este, în general, cu 3 – 5°C grade mai
ridicat decât punctul de congelare.
Penetrație
Este adâncimea până
la care pătrunde un con cu dimensiuni standardizate, atunci când
este lăsat să cadă liber asupra produsului de analizat (unsoare
consistentă), în condițiile prescrise pentru analiză. Se
măsoară în zecimi de milimetru ( 0,1 mm ).
Densitate
Este
masa unității de volum a produsului, la o anumită temperatură
determinată; unitatea de măsură este : g/cm3
sau kg/m3.
În general, densitatea produselor petroliere este exprimată la
15 °C.
Viscozitate
Viscozitatea
lichidelor
(caracteristica de fluiditate), arată rezistența internă a lichidului
în timpul curgerii. Cunoaşterea viscozității lichidului este de
mare importanță din punctul de vedere al pompabilității, al curgerii
prin tuburi cu diametre reduse, al pulverizării, al comportamentului
între suprafețe.
Indicele de
viscozitate (VI)
Este o valoare
adimensională obținută prin raportul viscozităților determinate
experimental la 40°C şi 100° C ce caracterizează modificarea
viscozității uleiului în funcție de temperatură. Indicele mare
de viscozitate caracterizează acele uleiuri care îşi schimbă
puțin viscozitatea în funcție de temperatură, iar un indice mic
de viscozitate caracterizează acele uleiuri care îşi schimbă
mult viscozitatea în funcție de temperatură.
CELE MAI IMPORTANTE CARACTERISTICI ALE UNOR GRUPE DE
LUBRIFIANŢI
ULEIURI
PENTRU MOTOARE
Clasificarea uleiurilor pentru motoare pe baza
nivelului de performanță
Pe toata durata utilizării, uleiul pentru motor trebuie
să satisfacă concomitent mai multe cerințe, deosebit de complexe.
Determinarea nivelelor de performanță se bazează pe îndeplinirea
standardizată a cerințelor privind comportarea motorului.
Clasificarea uleiurilor de motor în funcție de nivelul de
performanță se bazează pe sisteme de standarde recunoscute la nivel
internațional. Gradul de realizare al nivelelor de performanță este
determinat în cursul unor testări pe bancuri de probe şi a unor
analize adiționale de laborator, executate în instituții
acreditate în acest scop. Metodele de testare pe bancul de
probe, elaborate în urma unor cercetări întreprinse în
decursul mai multor decenii, simulează foarte bine modul în
care un ulei asigură protecția motorului în condițiile celor
mai intense solicitări.
Situația este îngreunată
într-o oarecare măsură datorită
diferențelor între concepțiile americane şi concepțiile
europene, privind proiectarea motoarelor, construcția vehiculelor
precum şi modul de utilizare, ceea ce a orientat pe direcții diferite
sistemele de certificare şi de dezvoltare ale uleiurilor pentru
motoare. De aceea, atât organizația ACEA din Europa, cât
şi organizația API din America, şi-au elaborat fiecare câte un
sistem propriu de nivele de performanță.
La autoturismele şi autovehiculele utilitare fabricate
în Europa, trebuie să urmărim în mod obligatoriu
prescripțiile sistemului de performanțe europene (ACEA). Tot aici se
încadrează şi motoarele producătorilor japonezi fabricate în
cadrul Uniunii Europene. În cazul autovehiculelor rutiere
fabricate în SUA şi în Japonia, clasificarea se face în
funcție de sistemul API. Deoarece producția maşinilor agricole din
Europa în 90% din cazuri aparține sferei de interes american,
prescripțiile din Cartea Tehnică a maşinilor se referă şi în
acest caz la standardele de peste ocean.
1. Nivelele de performanță prescrise de către
producătorii Europeni de autovehicule - 2007
ACEA : Association des Constructeurs
Européen d'Automobiles – Asociația Constructorilor
Europeni de Autovehicule.
Asociația a fost fondată în 1991, cu
participarea a 14 firme - cei mai importanți producători de
autovehicule din Europa (BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN,
MERCEDES-BENZ, PORSCHE, PSA, RENAULT, ROLLS-ROYCE, SCANIA, VW,
VOLVO). Sistemul de performanță elaborat de către ACEA a fost
întrodus în 1996 şi, la data respectivă, sistemul
european CCMC existent şi-a pierdut valabilitatea.
ACEA deosebeşte patru
categorii de uleiuri pentru motoare:
A - pentru autoturisme cu motoare Otto;
B - pentru autoturisme şi autoutilitare mici cu motoare
diesel;
E - pentru autovehicule cu motoare diesel, heavy duty;
C - lubrifianți compatibili cu catalizatorul
Nivelele
de
performanță ACEA
Prevederile ACEA stipulează că
orice certificare de performanță pentru un ulei de motor trebuie să
se bazeze pe informații credibile şi pe testări efectuate în
laboratoare acreditate.
Toate testele de performanță
desfăşurate în scopul stabilirii conformității uleiurilor cu
standardele ACEA trebuie generate în concordanță cu Sistemul
European de Management al Calității pentru Uleiurile de Motor
(EELQMS).
Acest sistem, descris în
Codul de Aplicare ATIEL, vizează testările făcute în cadrul
dezvoltărilor de produse şi documentația de performanță a acestora şi
implică înregistrarea tuturor candidaților şi a testărilor de
referință a uleiurilor, definind de asemenea procesul de
conformitate. Conformitatea cu Codul de Aplicare ATIEL este
obligatorie pentru orice solicitare de îndeplinire a
standardelor ACEA 2007.
Sistemul cel mai recent de
clasificare, revizuit în anul 2007 este următorul:
Nivelele de performanță ACEA pentru motoarele pe
benzină şi diesel ale autoturismelor, valabile începând
din anul 2007
A1/B1-
04
|
Categorie
corespunzătoare uleiurilor destinate utilizării în
autoturisme şi autoutilitare uşoare, cu motoare pe benzină sau
diesel. Special elaborată pentru uleiuri cu fricțiune şi
viscozitate scăzută (2.6 mPasHTHS3.5
mPas). Nu se poate utiliza la toate tipurile de motoare. A se
consulta Cartea Tehnică a autovehiculului.
|
A3/B3-
04
|
Categorie
corespunzătoare pentru uleiuri cu viscozitate stabilă (care se
menține în cadrul aceleiaşi clase). Pentru motoarele de
performanță superioară, pe benzină sau diesel, ale autoturismelor
şi autoutilitarelor uşoare, pentru care producătorul a aprobat:
interval lung de schimb, şi/sau utilizare de uleiuri cu
viscozitate redusă, şi/sau condiții de operare severe.
|
A3/B4-
04
|
Categorie
corespunzătoare pentru uleiuri cu viscozitate stabilă recomandate
pentru motoare de performanță superioară, pe benzină sau diesel
cu injecție directă. Îndeplineşte şi cerințele stipulate la
A3 / B3.
|
A5/B5-
04
|
Categorie
corespunzătoare pentru uleiuri cu viscozitate stabilă recomandate
pentru interval prelungit de schimb pentru motoarele de
performanță superioară, pe benzină sau diesel, ale autoturismelor
şi autoutilitarelor uşoare, care utilizează uleiuri cu fricțiune
şi viscozitate scăzută (2.9 mPasHTHS3.5
mPas). Nu se poate utiliza la toate tipurile de motoare. A se
consulta Cartea tehnică a autovehiculului.
|
Nivelele de performanță ACEA pentru motoarele
autoturismelor prevăzute cu catalizator, valabile începând
din anul 2007
C1-04
|
Categorie corespunzătoare pentru
uleiuri cu viscozitate stabilă, compatibile cu catalizatorul, cu
utilizare în motoarele performante ale autoturismelor şi
autoutilitarelor uşoare pe benzină sau diesel, prevăzute cu DPF
şi TWC, unde se solicită uleiuri cu fricțiune şi viscozitate
scăzută, conținut scăzut de SAPS (cenuşă sulfat, sulf şi fosfor)
şi HTHS >2.9 mPas . Aceste uleiuri măresc durata de exploatare
a dispozitivelor DPF şi TWC şi asigură un consum optim de
carburant.
|
C2-04
|
Categorie corespunzătoare pentru
uleiuri cu viscozitate stabilă, compatibile cu catalizatorul, cu
utilizare în motoarele performante ale autoturismelor şi
autoutilitarelor uşoare pe benzină sau diesel, prevăzute cu DPF
şi TWC, unde se solicită uleiuri cu fricțiune şi viscozitate
scăzută, HTHS >2.9 mPas. Aceste uleiuri măresc durata de
exploatare a dispozitivelor DPF şi TWC şi asigură un consum optim
de carburant. Nu se poate utiliza la toate tipurile de motoare
|
C3-07
|
Categorie corespunzătoare pentru
uleiuri cu viscozitate stabilă, compatibile cu catalizatorul, cu
utilizare în motoarele performante ale autoturismelor şi
autoutilitarelor uşoare pe benzină sau diesel, prevăzute cu DPF
şi TWC. Aceste uleiuri măresc durata de exploatare a
dispozitivelor DPF şi TWC. Nu se poate utiliza la toate tipurile
de motoare.
|
C4-07
|
Categorie corespunzătoare pentru
uleiuri cu viscozitate stabilă, compatibile cu catalizatorul, cu
utilizare în motoarele performante ale autoturismelor şi
autoutilitarelor uşoare pe benzină sau diesel, prevăzute cu DPF
şi TWC şi care solicită nivel scăzut SAPS şi HTHS >3.5 mPas
. Aceste uleiuri măresc durata de exploatare a
dispozitivelor DPF şi TWC.
|
Notă: Uleiurile de motoare ACEA A1/B1, A5/ B5, precum
şi C – datorită caracteristicilor lor de viscozitate –
sunt adecvate numai pentru motoarele specificate de către producător.
Urmăriți prescripțiile din Cartea Tehnică a maşinii, sau consultați
specialiştii de la reprezentanța producătorului .
Nivelele de performanță ACEA pentru motoarele
autovehiculelor utilitare cu regim diesel, valabile începând
din anul 2007.
E2-96,
editia 5
|
Categorie
standard de ulei pentru motoare. Condițiile tehnice sunt
neschimbate din 1996..
|
E4-07
|
Categorie
recomandată pentru motoare diesel grele, ce îndeplinesc
standardele de emisii Euro I, Euro II, Euro III şi Euro IV şi
care sunt operate în condiții foarte severe (ex. interval
prelungit de schimb, în concordanță cu recomandările
producătorului). Este corespunzătoare
motoarelor fără filtru de particule şi pentru anumite motoare
dotate cu EGR sau cu dispozitiv de reducere a noxelor, SCR.
|
E6-04
editia 2
|
Categorie
recomandată pentru motoare diesel grele, ce îndeplinesc
standardele de emisii Euro I, Euro II, Euro III şi Euro IV şi
care sunt operate în condiții foarte severe (ex. interval
prelungit de schimb, în concordanță cu recomandările
producătorului). Este corespunzătoare
motoarelor cu sau fără filtru de particule, dotate cu EGR sau cu
dispozitiv de reducere a noxelor, SCR.
Nivelul de performanță E6 este recomandat în mod special
pentru motoare dotate cu filtru de particule şi care funcționează
cu un carburant cu conținut redus de sulf (max 50 ppm).
|
E7-04
editia 2
|
Categorie
recomandată pentru motoare diesel grele, ce îndeplinesc
standardele de emisii Euro I, Euro II, Euro III şi Euro IV şi
care sunt operate în condiții foarte severe (ex. interval
prelungit de schimb, în concordanță cu recomandările
producătorului). Este corespunzătoare
motoarelor fără filtru de particule şi pentru majoritatea
motoarelor dotate cu EGR sau cu dispozitiv de reducere a noxelor,
SCR.
|
2. Nivelele de performanță specificate de
producătorii americani de autovehicule - 2004
API : American
Petroleum Institute – Institutul American al Petrolului.
În anul 1947 s-a întrodus sistemul de
performanță API, care este îmbunătățit în mod continuu pe
baza recomandărilor ILSAC (International Lubricant Standardization
and Approval Committee).
API defineşte o categorie pentru motoare cu benzină şi o
categorie aşa numită „Heavy Duty Diesel”. În
Europa, sistemul API are un caracter limitat, datorită faptului că în
cazul motoarelor autovehiculelor rutiere, sistemul ACEA şi condițiile
tehnice proprii ale producătorilor de motoare din Europa au caracter
obligatoriu în esență. Specificațiile API, valabile în
prezent, sunt următoarele:
Nivelele de performanță API
pentru motoare Otto (de producție americană)
Nivele
de performanță API
|
Caracteristici
|
SH
|
Pentru
motoarele fabricate înainte de 1997. Este aplicabil în
cazul tuturor condițiilor tehnice anterioare (API SF, SG)
|
SJ
|
Este
corespunzător în general pentru motoarele fabricate înainte
de 2001.
|
SL
|
Nivel
de performanță foarte modern, intrat în vigoare în
2001, corespunde unor condiții tehnice mai severe. Este utilizabil
la toate vehiculele americane, prevăzute cu motoare Otto.
|
SM
|
Pentru
toate motoarele autovehiculelor. Categorie introdusă la 30
noiembrie 2004, pentru uleiuri care asigură rezistență mărită la
oxidare şi uzură, protecție împotriva depunerii sedimentelor
şi performanță mare la temperaturi joase, pe toată durata
exploatării. Anumite uleiuri SM pot îndeplini de asemenea
cele mai recente specificații ILSAC şi (sau) au caracteristici de
optimizare a consumului de carburant
|
Nivelele de performanță API pentru motoarele diesel
(vehicule utilitare heavy duty)
Nivele
de performanță API
|
Caracteristici
|
CF
(anterior CD)
|
Nivel
de performanță mediu, introdus în 1994, pentru motoare cu
alimentare normală sau turbo, cu injecție indirectă, precum şi
pentru alte motoare diesel inclusiv pe cele ce utilizează
carburant cu un conținut de sulf mai mare de 0.5%.
|
CF-4
|
Nivel
de performanță introdus în 1990, pentru motoare de mare
viteză, în patru timpi, cu alimentare normală sau turbo.
Înlocuieşte categoriile anterioare API CD şi API CE.
|
CG-4
|
Categorie
modernă, introdusă în 1995, pentru motoare de mare viteză,
în patru timpi, operate în condiții grele, ce
utilizează carburant cu un conținut de sulf mai mic de 0.5%.
Pentru motoare ce îndeplinesc standardele de emisii din
1994. Aceste uleiuri pot fi utilizate în loc de uleiuri cu
nivele de performanță CD, CE, şi CF-4.
|
CH-4
|
Categorie
cu nivel de performanță foarte ridicat, introdusă în 1995,
pentru motoare de mare viteză, în patru timpi, ce
îndeplinesc standardele de emisii din 1998.
|
CI-4
|
Categorie
introdusă în 2002, specificată pentru motoarele EGR care
satisfac normele americane de emisie produse în anul 2004.
Se caracterizează prin condiții tehnice mai severe decât în
cazul nivelului CH-4 la testarea pe bancul de probe, (uzura
sistemului de angrenaj, capacitatea de dispersie a funinginii,
curățirea pistonului, stabilitatea viscozității şi a rezistenței
față de oxidare).
|
CJ-4
|
Categorie
introdusă în 2006, pentru motoare moderne de mare viteză, în
patru timpi, prevăzute cu catalizator, utilizate în
construcții de drumuri. În condițiile în care
conținutul de sulf este sub 500 ppm, aceste uleiuri asigură
protecția optimă împotriva otrăvirii catalizatorului,
blocării filtrului de particule, uzurii motorului, formării de
depuneri pe piston, spumării, modificărilor de viscozitate
datorită fenomenului de forfecare. Aceste uleiuri conferă de
asemenea o foarte bună stabilitate termică şi la oxidare.
|
Categoria
API pentru regimul diesel se referă la motoarele diesel heavy duty
ale autovehiculelor utilitare.
Certificările
americane pe bancul de probe nu conțin testări pe autoturisme diesel
şi, din această cauză, în cazul unui autoturism european, nu se
poate vorbi despre un nivel ridicat de performanță API diesel. În
acest caz, numai categoriile ACEA B asigură protecția corepunzătoare
a motoarelor.
3. Aprobări din partea producătorilor de maşini
Câțiva dintre producătorii mai importanți de
maşini şi-au elaborat un sistem propriu de evaluare al uleiurilor
pentru motoare, în care certificările ACEA sunt completate cu
testări proprii pe bancul de probe, sau cu testări în teren. La
schimbul de ulei pe perioada de garanție, aceşti producători se
referă în primul rând, la aprobările lor proprii. Separat
a fost definit şi un sistem de condiții tehnice ce trebuie
îndeplinite de uleiurile pentru motoare, la prima alimentare.
Aprobările
producătorilor de autoturisme
Volkswagen:
VW
500.00 Ulei
de motor, care asigură funcționarea economică din punct de vedere al
consumului de carburant (SAE 5W-30, 10W-30, 5W-40, 10W-40), pentru
motoarele pe benzină fabricate înainte de anul 2000.
VW
501.01 Ulei
folosit în general pentru motoarele pe benzină fabricate
înaintea anului
2000.
VW
502.00 Aprobare
generală pentru motoare pe benzină, cu alimentare naturală,
proiectate
anterior
VW 504.00 Aprobare
generală pentru motoare cu alimentare naturală sau turbo, prevăzute
cu catalizator cu 3 căi.
VW
505.00 Specificație
aferentă uleiurilor pentru motoare turbo diesel VW TDI proiectate
anterior
VW
505.01 Specificație
pentru motoarele VW PDE TDI (Pumpe Düse Einheit).
VW
503.00 Ulei
pentru motoare Otto, cu interval prelungit de schimb până la 30
000 km, ce asigură economie de energie, clasa de viscozitate SAE
0W-30 (HTHS 3.0
mPas)
VW
503.01 Specificație
pentru motoarele turbo Audi TT 1.8 şi S3 1.8, cu interval prelungit
de schimb (HTHS > 3.5 mPas)
VW
506.00 Specificație
pentru uleiuri de motor cu interval de schimb prelungit: pentru
motoarele diesel de generație nouă - V6 TDI (30 000 km), TDI cu patru
cilindri (50 000 km). Asigură consum optim de carburant, clasa de
viscozitate SAE 0W-30 (HTHS 3.0
mPas)
VW
506.01 Specificație
pentru motoarele VW PDE-TDI, cu interval de schimb prelungit.
Integrează toate prescripțiile prevăzute pentru VW 503.00 şi 503.06.
VW 507.00 interval prelungit de schimb (pana la 50.000 km) pentru motoarele diesel VW PD-TDI si common-rail.
Mercedes-Benz :
MB 229.1.
Aprobare pentru uleiuri de motoare intrată
în vigoare începând din 1 ianuarie 1997, (motoare
pe benzină şi diesel).
MB 229.3
Specificație mai severă pentru uleiuri de motoare,
caracterizată prin consum optim de carburant (SAE 0W-, SAE 5W-) ,
pentru motoarele pe benzină şi diesel.
MB 229.31
Specificație mai severă pentru uleiuri de motoare,
caracterizată prin consum optim de carburant (SAE 0W-, SAE 5W-) ,
pentru motoarele pe benzină şi diesel având un conținut scăzut
de SAPS (cenuşă sulfat, sulf şi fosfor)
MB 229.5
Ulei pentru motoare pe benzină sau diesel cu interval
lung de schimb (Longlife Service Oil), care asigură consum optim de
carburant.
MB 229.51
Ulei pentru motoare pe benzină sau diesel cu interval
lung de schimb (Longlife Service Oil), având un conținut scăzut
de SAPS (cenuşă sulfat, sulf şi fosfor), care asigură consum optim de
carburant
BMW:
BMW
Longlife-Oil – Specificație
pentru uleiuri cu interval lung de schimb, recomandată
pentru toate tipurile de motoare BMW fabricate în prezent.
Porsche
Ulei de motor ACEA A3, cu
clasă de viscozitate SAE 0W-40, 5W-40, sau 5W-50, care corespunde
cerințelor VW PV 1449 pentru bancul de probe; îndeplineşte şi
testul Porsche de 200 ore.
Aprobările
producătorilor de vehicule utilitare
Mercedes-Benz:
228.3
Aprobare
pentru interval normal de schimb.
228.5
Aprobare
pentru motoarele celor mai moderne vehicule utilitare MB, de mare
putere, cu interval de schimb foarte lung, ce satisfac cele mai
severe cerințe privind protecția mediului înconjurător.
MAN:
MAN
M 3275
(anterior:
QC 13-017): Nivel de performanță ACEA E3-96, suplimentat cu testul
nou MAN, efectuat la bancul de probe.
MAN
3277
Specificație
severă, adecvată şi pentru intervale de schimb foarte lungi.
VOLVO:
VOLVO
VDS, VDS-2, VDS-3 : aprobări
bazate pe testări proprii – în esență pe încercări
la flotele de vehicule.
Renault:
RVI
RLD
Îndeplineşte
simultan specificațiile ACEA E3 şi Mack T9 la bancul de probe, precum
şi alte specificații ale producătorului.
RVI
RXD
Îndeplineşte
simultan specificațiile ACEA E4 şi Mack T9 la bancul de probe, precum
şi alte specificații ale producătorului.
Scania:
LDF
Specificație
pentru uleiuri cu interval prelungit de schimb, pentru motoare EURO
I, II şi III
.
4. Lubrifianți pentru
motoare în doi timpi
În
cazul uleiurilor pentru motoarele în doi timpi se utilizează
sistemul de nivele de performanțe elaborat de către API,
NMMA (National
Marine Manufacturer’s Association, USA), JASO
(Japanese
Automobile Standards
Association),
precum şi
sistemul elaborat de către ISO. Categoriile actuale sunt:
:
API TA, TB, TC,
NMMA TC-W3
JASO FB, FC
ISO-L-EGB, EGC, EGD
Viscozitatea
Clasă
de
viscozitate
SAE
J300
|
Viscozitate
la temperaturi joasea
|
Viscozitate
la temperaturi ridicatea
|
|
Temperatură
limită maximă ( °C), pentru pornire la receb
(mPas)
|
Temperatură
limită ( °C) c
Pentru
pompabilitate în
condiții normalec
(max.
60000 mPas)
|
Viscozitate
cinematicăd
la
gradient mic de forfecare; 100°C
|
Viscozitatea
dinamică la gradient
mare de forfecaree;
150 °C,
mPas,
min
|
|
|
|
cSt,
min.
|
cSt,
max.
|
|
0W
|
-35;
6200
|
-40;
60,000
|
3.8
|
—
|
—
|
5W
|
-30;
6600
|
-35
60,000;
|
3.8
|
—
|
—
|
10W
|
-25;
7000
|
-30;
60,000
|
4.1
|
—
|
—
|
15W
|
-20;
7000
|
-25;
60,000
|
5.6
|
—
|
—
|
20W
|
-15;
9500
|
-20;
60,000
|
5.6
|
—
|
—
|
25W
|
-10;
13,000
|
-15;
60,000
|
9.3
|
—
|
—
|
20
|
—
|
—
|
5.6
|
<9.3
|
2.6
|
30
|
—
|
—
|
9.3
|
<12.5
|
2.9
|
40
|
—
|
—
|
12.5
|
<16.3
|
2.9
( pentru clasele de viscozitate 0W-40, 5W-40, 10W-40 )
|
40
|
—
|
—
|
12.5
|
<16.3
|
3.7
(pentru clasele de viscozitate 15W-40, 20W-40, 25W-40, 40)
|
50
|
—
|
—
|
16.3
|
<21.9
|
3.7
|
60
|
—
|
—
|
21.9
|
<26.1
|
3.7
|
a
Toate valorile
caracteristice ale specificațiilor sunt definite după standardul ASTM
D 3244
b
ASTM D 5293
c
ASTM D 4684
d
ASTM D 445
e
ASTM D 4683; ASTM D
4741; CEC-L-36-A-90
NIVELELE
DE PERFORMANŢĂ ALE ULEIURILOR DE MOTOARE ŞI APROBĂRILE PRODUCĂTORILOR
DE MAŞINI -
2007.
ULEIURI
PENTRU MECANISMELE DE ACŢIONARE ALE AUTOVEHICULELOR
Nivele de performanță,
specificații
Clasificarea
lubrifianților utilizați la mecanismele de acționare de tip mecanic
ale autovehiculelor în funcție de nivelele de performanță, se
bazează în esență pe sistemul API, iar clasificarea lichidelor
tehnologice ale mecanismelor de acționare automatizate se bazează pe
specificațiile Ford şi General Motors ( GM ). Se mai utilizează şi
aprobările proprii ale unor producători de autovehicule (MB, Chrysler
etc.) şi ale unor producători de mecanisme de acționare (ZF, Voith,
Allison etc.) .
Nivelele de performanță
API ale uleiurilor utilizate pentru mecanismele de acționare de tip
mecanic sunt:
API
GL1, GL2, GL3, GL4, GL 5.
Nivelele
de performanță cel mai frecvent utilizate referitor la
lichidele tehnologice ale mecanismelor de acționare automatizate ale
vehiculelor sunt : GM Type 'A' Suffix A', GM Dexron II D, GM Dexron
II E, GM Dexron III.
Ford Mercon, Ford
Mercon-V
Viscozitate
Clasa
de viscozitate SAE J306
|
Viscozitate
la 100 °C
mm2/s
|
Temperatură
corespunzătoare
viscozității
de 150000 mPas, °C,
max.
|
|
min.
|
max.
|
|
70W
|
4,1
|
-
|
-55
|
75W
|
4,1
|
-
|
-40
|
80W
|
7,0
|
-
|
-26
|
85W
|
11,0
|
-
|
-12
|
80
|
7,0
|
<11,0
|
-
|
85
|
11,0
|
<13,5
|
-
|
90
|
13,5
|
24,0
|
-
|
140
|
24,0
|
41,0
|
-
|
250
|
41,0
|
-
|
-
|
80W-90
|
13,5
|
24,0
|
-26
|
85W-140
|
24,0
|
41,0
|
-12
|
Lichide
pentru întreținere auto
Punctul
de fierbere:
Punctul
de fierbere de echilibru indică temperatura la care lichidul de frână
va începe să fiarbă în condiții de echilibru, la presiune
atmosferică
Punct
de fierbere umedă:
Punctul
de fierbere de echilibru indică temperatura la care lichidul de frână
umidificat cu 3.7 % apă va începe să fiarbă în condiții
de echilibru, la presiune atmosferică
Clasificarea lichidelor de
frână:
Clasă/Caracteristici
|
SAE
J 1703
|
FMVSS
116
DOT
3
JIS
K 2233
(ISO
4925)
|
SAE
J 1704
FMVSS
116 DOT 4
JIS
K 2233
|
FMVSS
116 DOT 5.1
|
Punct
de fierbere°,
C
|
>205
|
>205
|
>230
|
>260
|
Punct
de fierbere umedă,°C
|
>140
|
>140
|
>155
|
>180
|
Viscozitate
la -40°C,
mm2/s
|
<1800
|
<1500
|
<1800
|
<900
|
Lichid
antigel:
Lichid
utilizat
pentru transferul căldurii de la motor la radiator, în mod
uzual având în compoziție glicoli, apă, inhibitori de
coroziune şi de spumare.
Lichid
antigel concentrat:
Lichid
antigel ce trebuie diluat cu apă distilată sau deionizată în
scopul utilizarii în sistemul de răcire a motorului
Punct
de înghetare:
Temperatura
la care începe cristalizarea, în absența unei răciri
avansate sau temperatura maximă atinsă imediat după formarea primelor
cristale, în cazul unei răciri avansate.